Wystawa Then & Now 2 [Wczoraj i dziś 2]. Wystawa fotografii alternatywnej i otworkowej

image
Wystawa jest prezentacją wybranych prac, które wzięły udział w konkursie fotografii alternatywnej Then & Now 2.
Przez dziesięciolecia fotografia rozwijała się w kierunku coraz większego poziomu automatyzacji, industrializacji, początkowo opierając się na fabrycznych, żelatynowo-srebrowych materiałach, a później przyjmując postać cyfrową. Z jednej strony doprowadziło to do niezwykłej wprost demokratyzacji fotografii, ponieważ robienie zdjęć i to zdjęć niezłej jakości technicznej stało się dostępne właściwie dla każdego, z drugiej – do zaniku dawnego rzemiosła fotograficznego, do sytuacji, gdzie wszystkie procesy inne niż fotografia żelatynowo srebrowa i cyfrowa popadły w zapomnienie. Więcej, nie tak dawno, bo wraz z bankructwem Kodaka nastąpił moment, gdy zdawało się, że i tak zwana fotografia analogowa odejdzie w niepamięć. Tymczasem zupełnie niespodziewanie rozpoczął się wielki powrót do dawnych, stricte manualnych technik fotograficznych, zwanych dziś historycznymi. Rozpoczęli go pojedynczy twórcy, ci nieliczni, którzy nigdy dawnych technik nie porzucili, jak choćby Amerykanin Marc Osterman, Kanadyjczyk John Bladen Bentley czy (na krajowym podwórku) gumiści, na przykład Konrad Polesch i Henryk Rogoziński. Po nich pojawili się kolejni twórcy na nowo odkrywający magię dawnych, manualnych procesów fotograficznych, aż doszliśmy do chwili, w której możemy mówić o zjawisku masowym. Dziś dawne procesy fotograficzne praktykuje już nie tysiące, lecz dziesiątki tysięcy osób na całym świecie, prace wykonywane manualnie święcą triumfy w galeriach, a ich estetyka inspiruje również twórców posługujących się medium cyfrowym, w tym fotografów tworzących reklamy.

Organizowane przez Trójmiejską Szkołę Fotografii i Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańską Galerię Fotografii wydarzenie o charakterze biennale to jedyne w swoim rodzaju podsumowanie tego niezwykłego zjawiska. „Then & Now 2 [Wczoraj i dziś 2]. Wystawa fotografii alternatywnej i otworkowej” jest przeglądem prac tworzonych przez współczesnych artystów z użyciem do niedawna zapomnianych technik alternatywnych, historycznych bądź szlachetnych. Jest to również świetna okazja, by zobaczyć ponad 80 prac przesłanych przez twórczynie i twórców z całego świata, stanowiących świadectwo swoistej i chyba jedynej w swoim rodzaju twórczej kontrrewolucji, jaka ewidentnie zachodzi dziś w światowej fotografii.

Fotografie zostały wyselekcjonowane spośród ponad 417 prac zgłoszonych do konkursu m.in. z Polski, Czech, Litwy, Turcji, Rosji, USA, Wielkiej Brytanii czy Korei przez jury w składzie: dr hab. Witold Jurkiewicz, dr Adam Mazur, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka i Radosław Brzozowski. Prace te są połączeniem twórczych poszukiwań i sprawności posługiwania się dawnymi technologiami. Tematycznie spotkamy tu pejzaże naturalne i industrialne, portrety ludzi i zwierząt, akty i oniryczne kreacje z pogranicza abstrakcji, ale także fotografie odnoszące się z dużą wrażliwością do historii, czasem poprzez stylizację, częściej wykorzystujące walory czasu w medium, np. fotografii otworkowej. Wiele prac dotyka tak istotnych tematów, jak ekologia czy kwestie wolności, dlatego ekspozycja łączy prezentację technik z mistrzowskim ich artystycznym wykorzystaniem.